Combatre la desinformació garantint el dret a la llibertat d'expressió | Fighting against disinformation while ensuring the right to freedom of expression
10.500.000,00 euros.
S'espera aprovar 3 projectes de de 3.000.000,00 a 3.500.000,00 euros
Context i objectiu:
- Aquesta convocatòria té com a objectiu donar eines i coneixement per combatre la desinformació i la manipulació de la informació, tot protegint i respectant la llibertat d’expressió i la llibertat acadèmica.
- Es vol entendre millor els actors i narratives que s’oposen a les polítiques contra la desinformació, així com el paper dels mitjans digitals en la formació de l’opinió pública, sense comprometre els drets fonamentals de la ciutadania.
- S’intenta trobar l’equilibri entre la regulació eficaç dels mitjans i la preservació de la llibertat d’informació, privacitat i protecció de dades.
Aspectes a abordar:
- Investigar com els sistemes mediàtics, especialment els digitals, afavoreixen la desinformació, incloent-hi la desinformació de gènere i l’anti LGBTIQ.
- Analitzar els incentius de mercat que promouen la desinformació i com la regulació pot contrarestar-los sense vulnerar els drets fonamentals.
- Explorar com crear un ecosistema mediàtic divers i saludable, mitjançant indicadors de confiança i eines perquè la ciutadania distingeixi continguts periodístics de qualitat.
- Estudiar el fenomen de l’“astroturfing” i el paper dels “mediadors” i “hubs de disseminació” en la difusió i filtratge de la informació.
- Desenvolupar recomanacions legals i metodologies per protegir el discurs cívic obert davant discursos d’odi, negacionisme de l’Holocaust i incitació a la violència.
- Promoure la cooperació amb projectes i iniciatives europees prèvies per maximitzar l’impacte i evitar duplicitats.
S'espera que els projectes contribueixin a:
- Dotar institucions, responsables polítics, actors socials i mitjans de noves eines per combatre la desinformació sense vulnerar la llibertat d’expressió i la llibertat acadèmica.
- Facilitar la comprensió i la resposta davant actors i narratives contràries a les polítiques de lluita contra la desinformació.
- Millorar la regulació dels mitjans digitals per protegir els drets fonamentals i la seguretat informativa de la ciutadania.
- Augmentar el coneixement sobre l’“astroturfing” i proveir eines per reconèixer i contrarestar aquest fenomen.
- Generar materials educatius per dissenyar iniciatives contra la desinformació que no perjudiquin la llibertat d’expressió.
Consorcis d'un mínim de 3 entitats jurídiques, almenys una d'elles en un estat membre, i almenys dues més establertes en altres països de la Unió o països associats al programa (segons s'especifica en els Annexos generals, B - Elegibility), llevat que en les bases específiques de la convocatòria/tòpic s'estableixi el contrari.
• Comunicació de resultats: entre finals de 2025 i principis de 2026. • Inici previst dels projectes seleccionats: durant el primer semestre de 2026.
Programa de Treball Horizon Europe 2025
Guia general del Programa Horizon Europe
Type of action (Research and Innovation Actions (RIA) etc veure annexos generals)
- Preguntes generals: European Research Executive Agency (REA) – https://rea.ec.europa.eu
- Contacte amb el Punt de Contacte Nacional per Horizon Europe