
Descarbonització i autobusos verds a Barcelona gràcies als programes Horizon 2020 i LIFE
30/10/2020Aquest mes d’octubre, dos projectes europeus que aposten pel transport verd i la descarbonització -especialment pel que fa a autobusos- han estat d’actualitat a Barcelona. Es tracta del projecte JIVE 2, cofinançat a través el programa Horizon 2020, per posar en funcionament autobusos elèctrics propulsats per hidrogen; i del projecte Nimbus, en el marc del programa LIFE, per convertir fangs de depuradora en combustible per al bus Autobusos elèctrics propulsats per hidrogen: Projecte JIVE 2 D’una banda, onze noves ciutats i regions europees, entre les quals Barcelona, incorporaran la tecnologia de pila de combustible d'emissions zero a les seves flotes gràcies al projecte JIVE 2 (Joint Initiative for Hydrogen Vehicles across Europe) en el marc del programa Horizon 2020. Els autobusos de pila de combustible d'hidrogen ofereixen prestacions equiparables, quant a flexibilitat operativa, a les dels impulsats per combustibles fòssils, amb clars avantatges per al medi ambient. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha adjudicat la compra de 8 autobusos elèctrics de pila de combustible propulsats per hidrogen, que seran els primers destinats al servei regular en una xarxa urbana a Espanya. L'adquisició dels vehicles, per un import de 6,4 milions d'euros, ha comptat amb el suport del projecte JIVE 2, cofinançat per la Unió Europea. El projecte s'impulsa amb la col·laboració de l'Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM) i TMB és l'únic operador espanyol que hi participa. Les noves unitats seran subministrades l'any vinent. A més de Barcelona, deu ciutats i regions europees més s'han incorporat a aquesta segona convocatòria del projecte europeu JIVE: Aberdeen, Birmingham i Londres (Regne Unit); Auxerre i Tolosa de Llenguadoc (França); Emmen, Groningen i Holanda Meridional (Països Baixos); Tirol del Sud (Itàlia) i Wiesbaden (Alemanya). Els 50 autobusos que ja estan en servei són a les ciutats alemanyes de Colònia i Wuppertal i a la francesa Pau. Convertir fangs de depuradora en combustible per al bus: LIFE Nimbus D’altra banda, aquest octubre s’ha anunciat la posada en marxa del projecte europeu LIFE Nimbus, amb l'objectiu de millorar l'economia circular entre la ciutat —a través del transport urbà— i les plantes de tractament d'aigües residuals mitjançant la implantació d'un nou model sostenible: l'ecofactoria. Aquest projecte està participat també per TMB. L'objectiu de Nimbus (de l'anglès non-impact bus) és convertir una tradicional planta depuradora d'aigües residuals en una instal·lació generadora de recursos de valor. El producte serà gas metà, que servirà com a combustible d'un autobús urbà de la flota de TMB per al seu circuit diari. Per a l'experiment s'utilitzarà un autobús estàndard de la cotxera de la Zona Franca, especialitzada en l'ús del gas natural comprimit. El projecte està coordinat per la fundació Centre Tecnològic de l'Aigua (Cetaqua) i, a banda de TMB, compta amb la participació d'Aigües de Barcelona, operadora de la depuradora del Baix Llobregat; Labaqua, encarregada del disseny i la construcció de la unitat de metanació biològica, i del grup de recerca GENOCOV de la Universitat Autònoma de Barcelona, a càrrec del disseny, la construcció i el desenvolupament de la tecnologia bioelectroquímica. També compta amb el suport de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Més informació [+] Europa tindrà en servei 200 autobusos propulsats per hidrogen a finals del 2021 [+] TMB participa en un projecte per convertir fangs de depuradora en combustible per al bus Imatges: Bus propulsat per hidrogen en el marc d'un projecte de proves anterior (CUTE). Arxiu TMB. Depuradora de Barcelona. Agbar.