Impulsar la transformació cap a ciutats climàticament neutres, l'economia net-zero i l'autonomia estratègica oberta mitjançant la Compra Pública Precomercial (PCP) | Boosting the transformation towards climate-neutral cities, the net-zero economy and open strategic autonomy through Pre-Commercial Procurement (PCP)
- 37.000.000,00 euros.
- S'espera aprovar 4 projectes de de 7.000.000,00 a 12.000.000,00 euros.
Context i objectiu:
- Aquest topic se centra en l'adquisició amb visió de futur d'R+D per portar al mercat noves solucions per reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle que poden augmentar la resiliència i la preparació d'Europa per afrontar el repte climàtic.
- Aquest topic aborda la manca i fragmentació de la demanda pública per a solucions innovadores. Les empreses europees, en particular les PIME i les startups, són indispensables per dur a terme les innovacions necessàries. Com l'experiència passada demostra que la contractació precomercial obre el mercat de la contractació per a startups i permet al sector públic abordar els reptes socials de forma més efectiva, la compra pública hauria de fer un ús més estratègic del PCP.
Aspectes a abordar:
- Els projectes finançats sota aquest tema haurien d'incloure almenys tres ciutats de les 112 seleccionades per a la Missió de la UE sobre Ciutats Clima-Neutrals i Smart, i el principal responsable del grup de compradors hauria de ser una d'aquestes 112 ciutats. A més del grup de compradors que implementarà el PCP, s'encoratja els projectes a cooperar activament amb un grup addicional de ciutats seguidores en la preparació i seguiment de la contractació, incloent possiblement també en les proves de solucions.
- La col·laboració entre els projectes finançats sota aquest tema i amb la Plataforma de Missió “Climate-Neutral Smart cities” és essencial per a l'augment de l'impacte i la coherència de l'acció. En el pla de treball de la proposta s'han d'incloure disposicions adequades per a activitats i recursos destinats a fer complir aquesta col·laboració.
- Es requereix una consulta oberta de mercat abans de llançar la licitació PCP.
S'espera que els projectes contribueixin a:
- que la compra públcia estimuli des del costat de la demanda el desenvolupament competitiu de solucions innovadores de mercat per reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle que poden contribuir a la transició de les comunitats locals cap a la neutralitat climàtica, alhora que es reforça l'autonomia estratègica oberta de la UE;
- que la compra pública aprofiti el PCP per aportar al mercat solucions innovadores en sectors rellevants per a la mitigació del canvi climàtic i implementar aquestes solucions innovadores a les ciutats participants per reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle;
- que la compra pública impulsi la innovació i augmenti la resiliència en la cadena de subministrament mitjançant l'obertura d'oportunitats per a les empreses innovadores establertes en els Estats membres i els països associats al programa, en particular les PIME i les startups, per accedir al mercat de la contractació pública i ampliar el seu negoci;
- incrementar les oportunitats d'àmplia absorció del mercat i de les economies d'escala per a l'oferta a través de l'augment de la demanda de solucions innovadores;
- presentar la prevista reducció d'emissions de gasos d'efecte hivernacle a les ciutats participants per al 2030 i 2050, en comparació amb una línia de base establerta a l'inici del projecte.
Els beneficiaris poden proporcionar suport financer a tercers per proporcionar incentius financers a les persones usuàries finals per adoptar les solucions. El suport a tercers només es pot prestar en forma de subvencions. L'import màxim que es concedirà a cada tercer és de 200 000 euros per a garantir el desplegament i l'impacte dels resultats del projecte
- Consorcis d'un mínim de 3 entitats jurídiques, almenys una d'elles en un estat membre, i almenys dues més establertes en altres països de la Unió o països associats al programa (segons s'especifica en els Annexos generals, B - Elegibility), llevat que en les bases específiques de la convocatòria/tòpic s'estableixi el contrari.
- Les condicions específiques per a les actuacions amb contractació PCP/PPI en l'apartat H dels Annexos generals s'apliquen a les ajudes finançades en aquesta matèria.
- Programa de Treball Horizon Europe 2025 - Missions.
- Guia general del Programa Horizon Europe.
- Tipus d'acció: Pre-commercial Procurement (PCP).
- Mission Area: 100 Climate-Neutral and Smart Cities by 2030.