Potenciar les habilitats digitals dels joves alumnes, en particular de les noies DIGITAL-2023-SKILLS-04-BOOSTINGDIGIT - EUROPA DIGITAL (tancada)
6 MEUR amb el 100% del finançament
La convocatòria pretén reforçar la cooperació entre les escoles de primària, secundària i FP i l'educació superior per augmentar el nombre d'alumnes que es matriculen en estudis digitals amb l'objectiu de la convergència de gènere. Això comportarà el desenvolupament de:
- Escoles d'estiu
- Informació especialitzada i jornades sobre itineraris formatius
- Activitats de difusió i divulgació, com ara la Setmana del Codi de la UE.
Els joves que cursen estudis digitals i TIC representen una minoria, el 2021 eren el 4,5% del total de graduats. També hi ha un greu problema d'equilibri de gènere, ja que les dones només el 19% dels especialistes en TIC i un de cada tres graduats en ciències, tecnologia, enginyeria i/o matemàtiques (STEM) són dones.
Per cobrir la important escassedat d'especialistes del sector que utilitzen tecnologies digitals avançades i especialistes en TIC, és necessari augmentar el nombre d'alumnes que, en última instància, estarien interessats a estudiar STEM i TIC, amb especial atenció a les noies, que estan molt infrarepresentades. Es vol potenciar el desenvolupament de les competències digitals des de ben petits i de manera continuada, per això cal augmentar el nivell d'habilitats digitals de la població de la UE i el nombre d'estudiants, tant nois com noies, que tindran en compte estudis i carrera en els camps TIC.
A més, l'evidència mostra que els alumnes que participen en l'aprenentatge de la codificació o el pensament computacional des d'edats primerenques tenen més probabilitats de continuar estudiant TIC i camps relacionats amb l’àmbit digital i això té un impacte, per exemple, en el nombre de noies que trien aquesta via d'estudi.
Es necessiten enfocaments innovadors per atraure els joves, i especialment les noies a partir de l'escola primària (o fins i tot abans), cap a les carreres digitals, i ajudar a establir un canvi en la seva percepció entorn aquest camp. Per tant, aquesta acció inclourà activitats dedicades a animar les noies i les dones a participar en estudis digitals.
L'objectiu d'aquesta acció és pilotar accions per augmentar el nombre d'estudiants que cursen estudis i carreres digitals, amb especial atenció a l'augment de la participació de les noies. Donarà suport a accions conjuntes entre institucions d'educació superior tècnica, empreses i escoles líders per promoure els estudis digitals, mitjançant activitats pràctiques i projectes basats en reptes.
Un altre objectiu d'aquesta acció és ampliar la iniciativa de la Setmana del Codi de la UE, consolidant-la i augmentant el seu impacte sobretot entre dones joves i nenes.
Les accions aniran encaminades a finançar, per exemple, escoles d'estiu per a estudiants de batxillerat sobre àmbits digitals, jornades d’informació sobre itineraris de carrera, entre d’altres.
S'anima a la proposta seleccionada a llançar convocatòries obertes de participació mitjançant suport financer a tercers (FSTP).
L'import màxim de FSTP, distribuït mitjançant una subvenció, és de 10 000 EUR (per exemple, escoles sense ànim de lucre o organitzacions no governamentals com un club de codificació) durant tota la durada de l'acció.
Es poden presentar entitats públiques i privades establertes en un país membre de la UE o associat.
El consorci seleccionat per a aquesta proposta ha d'estar format per un mínim de quatre sol·licitants de quatre països elegibles diferents, cadascun assumint el paper principal en un dels pilars d'activitats següents:
• Educació, pedagogia i construcció comunitària
• Canals de comunicació i xarxes socials
• Desenvolupament i gestió de sistemes d'informació
• Avaluació de l'impacte